Hvad gør al den skærmtid ved din hud?

Du har muligvis hørt en del om "blue light" på det seneste. Vores liv er rykket indenfor, og vi sidder foran skærmen som aldrig før på grund af corona-nedlukningen. Derfor udsættes vi også for mere lys fra vores devices end nogesinde før. Det blå lys fra skærmene er dårligt nyt for dine øjne og for din søvn. Men vidste du, at det også kan en skadelig effekt på huden?

Selvom vi stadig har meget at lære om "blue light", så ved vi allerede nu, at det blå lys danner frie radikaler, når det absorberes i huden. Derved skabes der oxidativt stress, som ødelægger hudens kollagen. Derfor er det vigtigt, at du beskytter og plejer din hud.

Sådan beskytter du huden mod blåt lys

Der er mange ting, du kan gøre for at minimere skaderne forbundet med blåt lys. Det mest oplagte råd er selvfølgelig at begrænse skærmtid. Flere devices har i dag en nattetilstand, som skifter skærmens lys fra kolde toner til mere varme toner.

Beskyt huden udefra

Du kan også beskytte huden udefra med en god mineralsk solbeskyttelse med jern eller zink. Jern og zink kan nemlig stoppe det blå lys inden det

Beskyt huden indefra

Synes du det er en smule mærkeligt, at sidde foran skærmen med solcreme på? Så kan du også vælge at beskytte cellerne mod oxidativt stress indefra. Her er tilskud med C-vitamin og zink gode bud. Både C-vitamin og zink er kendt for sine antiinflammatoriske egenskaber og beskytter cellerne mod oxidativt stress.

Giv huden et kollagenboost

Det siger sig selv, at det også er en god idé at indtage kollagen, da det jo netop er disse molekyler, som ødelægges af blåt lys. Kroppen kan optage kollagen gennem kollagenrige fødevare eller som et tilskud.

Bonus info: C-vitamin beskytter både cellerne mod oxidativt stress OG bidrager også til dannelse af kollagen.

Kollagen+ produktbillede

Kollagen+

Reducerer rynker og fine linjer indefra, så du kan få en glattere hud.

Relaterede indlæg

bubble